Odwiedź nasz sklep marketingowy emarketing.sklep.pl
Zawsze powtarzam, że uruchomienie sklepu internetowego to początek drogi. Dlatego przy ograniczonym budżecie na start warto rozłożyć środki tak, by sam sklep kosztował nas 20% posiadanej kwoty, a 80% przeznaczyć na promocję i rozwój. Obecnie bariera wejścia na rynek e-commerce jest bardzo niska, zwłaszcza biorąc pod uwagę koszt abonamentu za sklep na platformach SaaS takich jak Shoper, czy możliwość rozpoczęcia sprzedaży bez towaru i magazynu, czyli dropshipping. Wejść jest łatwo, ale zacząć sprzedawać czy zbudować rozpoznawalną markę to już jest wyzwanie. Jeśli myślisz, że uruchomisz sklep, założysz fanpage na FB czy profil na Insta i bez inwestycji w reklamę odniesiesz sukces, to możesz się bardzo rozczarować. Co więc zrobić, by efektywnie i skutecznie promować swój sklep? Poniżej znajdziesz kilka wskazówek.
Dopieść sklep
Mam tu na myśli nie tyle inwestowanie w customowe rozwiązania, co wykorzystanie w pełni tego, co otrzymujesz tworząc sklep na platformie SaaS, takiej jak Shoper. Widziałam mnóstwo sklepów, gdzie właściciel nie zadał sobie trudu stworzenia opisów na stronach informacyjnych. Nie można dowiedzieć się niczego o firmie, nie ma sekcji pytań i odpowiedzi, opisy reklamacji i zwrotów są lakoniczne. Są nawet przypadki, gdzie prowadzący sklep w ogóle nie edytował tych stron i są na nich przykładowe wpisy od dostawcy platformy, radzące, co na danej stronie powinno się znaleźć. Jeśli klient wchodzi do takiego sklepu i ma wątpliwości czy zaufać sprzedawcy, to po zobaczeniu tak nieprzygotowanych podstron informacyjnych, szybko ucieknie. Zadaj sobie pytanie, czy Ty kupiłbyś coś od kogoś, kto nie zadał sobie trudu, by przekonać Cię do siebie i swojej firmy? Raczej nie, a pewnie pomyślałbyś, że to jakaś firma krzak. Druga sprawa to kwestia grafiki. Zakładając sklep na Shoperze otrzymujesz darmowy szablon RWD i jeśli naprawdę nie masz pieniędzy możesz na nim wystartować,choć już za niecałe 300 zł netto możesz dokupić niego atrakcyjniejszy i posiadający więcej opcji motyw. Bez względu na to czy zdecydujesz się na podstawowy szablon czy kupisz inny, wykorzystaj jego możliwości. Dodaj dopracowane logo, przygotuj indywidualne grafiki na slider, banery reklamowe, ikony i hasła prezentujące Twoje największe atuty czy infografikę z formami płatności, które obsługuje Twój sklep. Ostatnia sprawa to zadbanie o drzewo kategorii, które powinno być tak ułożone, by klienci nie mieli problemów odszukaniem interesującego ich asortymentu. Na przykład w sklepie meblowym możesz ułożyć drzewo kategorii zaczynając od pomieszczeń w mieszkaniu, które klient może u Ciebie wyposażyć, np. sypialnia, salon, łazienka itd. W każdej kategorii głównej dodajesz odpowiednie pozycje. np. w sypialni – łóżka, materace, komody, stoliki nocne itd. Utworzenie układającego się w logiczną całość drzewa kategorii pomoże Ci także mapować produkty z hurtowni – często hurtownie dostarczają w pliku produkty ułożone chaotycznie, według marek lub innych kryteriów, które nie są przyjazne użytkownikowi.
Zadbaj o widoczność w wyszukiwarce
Często na początku przygody z e-commerce nie możemy sobie pozwolić na wynajęcie profesjonalnej firmy od SEO, ale to nie powód, by nie robić nic w tym zakresie. Dużą część prac możesz wykonać sam, poświęcając jedynie swój czas. Zrób research fraz, na które chcesz się pozycjonować i na tej podstawie przygotuje opisy głównych kategorii. Wytypuj listę 50-100 produktów, na których najbardziej Ci zależy (np. ze względu na marżę) i przygotuj ich indywidualne opisy – z jednej strony nasycone frazami, z drugiej pokazujące wartości danego produktu z punktu widzenia klienta, ale i dostarczające istotnych informacji technicznych.
Wiele platform, jak np. Shoper, w standardzie oferuje nam funkcjonalność bloga – wykorzystaj tę opcję! Twórz regularnie teksty poradnikowe, publikuj testy produktów czy inne treści, które Twoi klienci mogą uznać za użyteczne a Google za warte wyświetlenie wyżej w wynikach wyszukiwania. Przy okazji bloga pamiętaj o wklejeniu linków do produktów czy kategorii, o których piszesz.
Kolejna ważna rzecz to kwestia meta tagów i nagłówków. Zadbaj o page title i meta description. Ten pierwszy parametr ma bezpośredni wpływ na pozycję w wyszukiwarce na dane frazy kluczowe, dlatego page titles powinny być unikalne, odpowiedniej długości i zawierać słowa kluczowe – im ważniejsze, tym bliżej początku. Z kolei meta description to opis, który nie ma bezpośredniego wpływu na pozycjonowanie natomiast jest on wyświetlany w wynikach wyszukiwaniu tuż pod tytułem strony. Pisz go więc tak, jakbyś pisał tekst reklamowy, nie upychaj słów kluczowych, ale zadbaj, by się pojawiły, bo będą one wtedy wyświetlane w Google jako pogrubione. Kolejna sprawa to nagłówki na stronie i ich struktura. Chodzi o H1, H2 itd. Najważniejszy jest nagłówek H1 i to tu powinny znaleźć się najważniejsze frazy kluczowe. Pamiętaj by na stronie był tylko jeden nagłówek H1, inne mniej istotne informacje zamieść w postaci kolejnych nagłówków – H2, H3 itd. Warto także zadbać o to, by grafiki na stronie nie były zbyt ciężkie, co spowalnia ładowanie się strony. A jeśli już mowa o grafikach to konieczne wypełniaj wszystkie informacje o dodawanych zdjęciach, zwłaszcza atrybuty ALT, czyli alternatywne opisy obrazków, które czytają roboty Google. Można by tu jeszcze wspomnieć o pozyskiwaniu linków prowadzących do Twojej strony z serwisów zewnętrznych, ale jest to temat wymagający pewnej wiedzy i doświadczenia, za który lepiej nie zabierać się samodzielnie. Jednak możesz próbować pozyskać takie linki poprzez nawiązanie współpracy z różnymi portalami o dobrej reputacji i pozycji.
Promuj się!
Jak już pisałam, bez promocji nie uda Ci się rozwinąć skrzydeł. Dlatego powinieneś liczyć się z tym, że zanim Twój sklep stanie się rozpoznawalny, zbuduje pozycję w wyszukiwarce i będzie stale przyciągał klientów, będziesz musiał zadbać o dostarczenie wartościowego ruchu na stronę z innych źródeł. Z doświadczenia mogę podpowiedzieć, że dobrym rozwiązaniem jest inwestycja w reklamę Google Ads. Sklepom polecam szczególnie reklamy produktowe PLA oraz ich wersję inteligentną, która oprócz boxów produktowych ogarnia także remarketing. Kampanie produktowe można uzupełnić reklamami dynamicznymi w wyszukiwarce (DSA). Fajną opcją jest także reklama display kierowana do osób odwiedzających serwisy konkurencji czy na konkretne frazy.
Drugi ważny kanał to Facebook wraz z Instagramem. Oczywiście prowadzenie fanpage jest bardzo ważne, ale jak sam zauważysz zasięgi organiczne nie są ostatnio zbyt imponujące. Dlatego warto zainwestować w reklamę. Nie chodzi mi tu jednak po promowane postów. Żeby uruchomić skuteczne reklamy na FB potrzebujesz pixela FB przesyłającego także informacje o zdarzeniach na stronie oraz katalogu produktów podpiętego pod FB i Instagrama. Zwłaszcza ta ostatnia opcja powinna Cię ucieszyć, bo dzięki integracji katalogu produktów będziesz mieć możliwość oznaczana ich na faceboookowych i instagramowych zdjęciach, a Twoi klienci będą mogli od razu przejść do zakupu, co jest cenne zwłaszcza na IG, gdzie nie mamy możliwości wklejania aktywnych linków. Dzięki instalacji pixela będziesz mieć także możliwość tworzenia custom audience, czyli grup docelowych złożonych z osób, które odwiedziły konkretne podstrony Twojego serwisu lub wykonały określone akcje. Na ich bazie możesz tworzyć look alike audience, czyli grupy docelowe odbiorców podobnych do wcześniej zdefiniowanych custom audiences.
Typem reklamy na FB, który polecam jest remarketing, czyli reklama z katalogu produktów kierowana do osób, które dodały coś do koszyka lub oglądały produkty, ale ich nie kupiły. Możesz także uruchomić kampanie z wykorzystaniem produktów katalogu np. w postaci kolekcji. Generalnie do reklamy na Facebooku warto podchodzić w ten sposób, by odpowiedni przekaz dostosować do etapu lejka sprzedażowego, na którym jest dany odbiorca. Co innego komunikujemy osobom, które nie znają Twojej marki, co innego tym, które już miały z nią kontakt i jeszcze co innego, tym którzy mieli Twoje produkty w koszyku, ale nie dokonali zakupu. Warto też określić przekaz do klientów, którzy już coś u Ciebie kupili – możesz w ten sposób budować lojalność i zachęcać do kolejnych zakupów. Nie odrzucam promowania postów, jednak jeśli już to robisz, korzystaj z managera reklam, gdzie możesz bardziej precyzyjnie określić, czego oczekujesz od Facebooka. Pamiętaj także, by zapraszać do polubienia fanpage osoby, które zareagują na Twój promowany post – to dobry sposób na budowę społeczności naprawdę zainteresowanej Twoją marką.
Najskuteczniejsze działania na rok 2020
Rok 2020 zapowiada się jako trudny okres pełen wyzwań dla nas marketerów i dla właścicieli sklepów internetowych. Zasięgi organiczne w mediach społecznościowych są coraz niższe. Ciężko jest się przebić przez gąszcz konkurujących ze sobą informacji i trafić z przekazem do potencjalnych klientów. Reklama oczywiście częściowo pomaga rozwiązać ten problem, ale FB zapowiada, że liczba reklam, z którą będą się stykali użytkownicy na tablicach będzie maleć, a co za tym idzie zapewne spowoduje to podwyższenie kosztów dla reklamodawców. Co więc robić, by wygrać w wyścigu o uwagę odbiorców?
- skup się na treściach wideo i transmisjach na żywo – obraz wart jest 1000 słów, ale dzisiaj to za mało, najlepsze zasięgi i zaangażowanie użytkowników budzą treści wideo, jeśli dodatkowo są one konsumowanie w postaci transmisji na żywo zyskujesz możliwość nawiązywania bezpośredniej interakcji z Twoimi klientami – tu i teraz!
- udzielaj się w grupach i twórz swoje grupy na FB – treści z grup są dużo lepiej widoczne niż komunikacji stron firmowych. Na grupach możesz się udzielać odpowiadając na zapytania użytkowników, a najlepiej stworzyć i sukcesywnie rozwijać swoją własną grupę tematyczną luźno powiązaną z marką.
- Messenger – to bardzo ważny i często niedoceniany kanał komunikacji z klientami. Wykorzystaj go! Umieszczaj przycisk Wyślij wiadomość pod postami, zachęcaj klientów do podjęcia dialogu, korzystaj z botów, które nie pozwolą Ci pozostawić żadnego komentarza czy wiadomości bez odpowiedzi, wykorzystaj także możliwości reklamy na Messengerze.
- Stories – na Facebooku i Instagramie te krótkotrwałe, ulotne treści to absolutne must have. Spędzamy coraz więcej czasu przeglądając relacje, często szukamy tam inspiracji zakupowych i jesteśmy otwarci na komunikaty firm dostarczane nam w ten sposób. Twórz relacje i wykorzystuj ten placement w działaniach reklamowych.
To tylko garść najważniejszych rekomendacji, ale i ta niewielka porcja informacji może przytłoczyć, zwłaszcza początkującego przedsiębiorce. Jeśli czujesz, że potrzebujesz porady lub chciałbyś powierzyć realizację działań reklamowych dla Twojego sklepu profesjonalistom, którzy trzymają rękę na pulsie i doskonale poruszają się w zawiłościach digital marketingu, odezwij się do nas – pomożemy!
Jeśli chciałbyś założyć testowy sklep Shoper na 14 dni bez żadnych opłat odezwij się do nas, jesteśmy autoryzowanym resellerem i możemy pomóc Ci uruchomić Twój sklep Internetowy. Odwiedź nasz sklep marketingowy emarketing.sklep.pl
Zapytaj o ofertę dla Ciebie
Kamila Górecka-Kirwiel
